ピカソ 5つのテーマ

ポーラ美術館

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人、物、そして自らを変幻自在に描き、絵画のあらゆる可能性を開拓したピカソ。ポーラ美術館では、「青の時代」の《海辺の母子像》、「キュビスム時代」の《裸婦》をはじめ、青年期から晩年にいたるまでさまざまに変貌を遂げるピカソの代表作を収蔵しています。本展覧会は、当館のコレクションからピカソの全作品を一挙公開し、ピカソに影響を与えたポール・セザンヌと、盟友ジョルジュ・ブラックの絵画とともに、5つのテーマをとおして20世紀最大の芸術家ピカソの創造の源に迫ります。
1.青の時代 バルセロナ-パリ
青のカンヴァスに秘められた世紀末の都市風景と青春の軌跡
2.キュビスムの聖地 オルタ・デ・エブロ
絵画を小さな面の集積へと解体し再構築したキュビスムの到達点
3.ピカソとブラック 静物
物を主題に二次元の空間に挑んだピカソとブラックの冒険
4.聖愛と俗愛 ピカソと女性
愛の象徴である女性像を多様な様式でとらえた画家の身体表現
5.ピカソ、スペインの伝統
故国スペインを見つめ続けた画家とスペイン絵画の伝統

★学芸員によるギャラリートーク★
第1回 4月8日(土)
第2回 5月20日(土)
第3回 6月17日(土)
第4回 7月10日(月)
第5回 8月21日(月)
先着30名様。各回とも14:00〜15:00。美術館講堂にお集まりください。
(参加費は無料ですが、当日の入館券が必要です。)

メディア

スケジュール

2006年03月18日 ~ 2006年09月17日

アーティスト

ピカソ

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Reviews

olivier: (2006-06-06 at 18:06)

Coming to the Pola museum from central Tokyo is always quite a leap of faith: it takes a handful of means of transportation, ranging from charming to impractical... Upon arriving, the architectural space of the museum, and its lush surroundings, are an instant gratification that alone would make the trip worthy.

The exhibition, featuring not only many of Picasso's paintings, but also some photographs from the artist's early years, as well as many of Braque's works, extensively shown in parallel and perspective to Picasso's. The show does, at times, feel like a wannabe full retrospective that couldn't grow big enough, but given the extent of Picasso's career and the volume of works he produced, it also means that the show is enjoyable for families and art goers alike. The former will discover works beyond the cubist cliché, and the latter, too, are bound to discover new facets of a long career, in the photographs of Horta de Hebro, in the tenderness of the portrait of his son as Pierrot that closes the exhibition, or simply in the chance of seeing so many works up close.

As often, the show would benefit from translations of each theme's intruduction text, but at least quite a few of the permanent collection's pieces - themselves well worth extending your stay at the museum - are covered by the museum's English audioguide.

Being a European child in the 1980s, there would be frequent reports on TV, of yet another masterpiece of the European painting bought after an insane auction, by some outrageously rich Japanese buyer - and it was systematically lamented that these foreign buyers would lock away beauty forever, in a dark vault. It's good to see Shinobu Suzuki and the Pola Museum prove '80s television wrong.

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