「出発 - 6人のアーティストによる旅」展

東京都写真美術館

poster for 「出発 - 6人のアーティストによる旅」展

このイベントは終了しました。

今回はこれからの活躍が期待される写真家、映像作家の作品を通し、6人の作家の「旅」を提示します。彼らのとらえた風景は、日本国内から海外、都市や僻地、あるいは現実ではない架空の風景もあり、その表現は千差万別です。しかし彼らの作品から、私たちが日常生活している場とは異質な空間が、世界には存在することを、あらためて認識できるはずです。「旅」の写真を通し、新たな知覚の旅へと出発していただけることでしょう。

関連イベントに関してはイベントサイト上でご確認ください。

[画像: 百々武 「利尻島 北海道」 2003]

メディア

スケジュール

2009年12月19日 ~ 2010年02月07日
12月28日(月)〜1月1日(金)は年末年始休館

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Reviews

tunes: (2010-01-03)

同じ「旅」でありながら、どの作家も見るものが異なる。、「ここではないどこか」の写真のはずが、結局は自分自身を写している写真。
http://blog.livedoor.jp/tunes1/archives/52518031.html

cucino: (2010-01-31)

靴音を響かせて街を歩くこと、朝の空気を吸い込むこと、光を浴びること、生きること。
そういった日々の営みが楽しく思えてくるような写真もありました。
http://cuccino.blog104.fc2.com/blog-entry-24.html

bidulo: (2010-02-01)

A bit of everything in this exhibition: large landscape shots of Fuji San, and small busy pictures of nondescript places in Japan. Interesting (though I preferred the Kimura/Cartier-Bresson show upstairs).

postnearlyman: (2010-02-04)

Contemporary photographers and a video maker present works on the theme of traveling in the latest installment of the Tokyo Metropolitan Museum of Photography’s; Views of the World by Japanese Photographers.

With the majority of the photographers on display documenting their travels within Japan and a video maker presenting animated computer-generated imagery then perhaps the viewer could be forgiven for thinking the title of the exhibition is greater than the sum of its parts.

Yet when confronted with Naoki Ishikawa’s dizzyingly large-scale images ‘mapping’ the surface of Mount Fuji, this minor quibble is forgiven. The landmark picture postcard is transformed into a poignant otherworldly place of beauty and wonderment.

The fleetingly populated Japanese archipelagos in Takeshi Dodo’s black and white photography, too, bring a touching perspective on the extremities of living at the furthermost reaches of not only Japanese soil but of humanity itself.

Rather disappointing, then, that the promise shown in Sayuri Naito’s stunning image of a red canopy flittering in the air of a French waterfront is not fulfilled by her other works on display. Koji Onaka’s ‘more is better’ approaches to photography display and a cute but obvious video installation by Hiraki Sawa confounded the impending sense of anticlimax.

Fortunately, Toshiya Momose’s moody and enigmatic images of India suffered no such problems. Drawing comparisons to Gregory Crewdson’s cinematic approach to stills photography, Momose’s desolate locations and attention to detail suggested narratives well beyond the frame: ‘…I became able to proceed with shooting through addressing something deeper than the subject before my eyes…this is how I, in my journeys to photograph cities, discover myself as a photographer, discovering a place uniquely my own.’

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