「六本木クロッシング2007:未来への脈動」展

森美術館

poster for 「六本木クロッシング2007:未来への脈動」展

このイベントは終了しました。

多様な日本のアーティストを紹介する「六本木クロッシング」は、現在進行形の美術の動向に注目する森美術館ならではのシリーズ展として2004年にスタートしました。第2回目となる本展では、特に「交差(クロッシング)」の意味に注目し、4人のキュレーターによる活発な議論を通して、枠に収まりきらないエネルギーと影響力をもつ、今見せるべきアーティスト36組を厳選しました。

作家それぞれの表現形態は絵画、彫刻、写真、デザイン、映像、演劇、マンガ、ゲーム、人形、ペンキ絵などさまざまです。近年めざましい活躍を見せる若手作家と共に、60年代、70年代の日本のアートシーンを牽引し、今なお精力的に活動する作家たちも紹介します。作品の意外な組み合わせの中に、不思議な共通点や影響を発見したり、予想外の楽しさや新鮮なエネルギーを見出すことができるでしょう。

また、精緻な手仕事、考え抜かれたコンセプト、オーディエンスを刺激する双方向的な仕掛けなど、アートの持つ様々な要素を総合的に体感できるように構成された本展では、意欲的な新作も数多く発表されます。

「六本木クロッシング2007」では、アーティスト一人ひとりの独創的な表現と、時代の交差に目を向けながら、時や分野を超えて息づく日本の創造性とその傾向を考察し、過去、現在、そしてその先の未来へと脈動する日本のアートの可能性を探ります。

パネルディスカッション「クロストーク2007」 
日英・手話同時通訳付
出演:
天野一夫(美術評論家・京都造形芸術大学教授)
荒木夏実(森美術館キュレーター)
佐藤直樹(ASYLアートディレクター)
椹木野衣(美術評論家)
日時: 10月14日(日)14:00 - 16:00
会場: アカデミーヒルズ49 オーディトリアム(森タワー49階)
定員: 150名
料金: 一般1500円; 学生・MAMCメンバー1000円

詳細、その他関連イベントにつきましては、サイトをご覧下さい.

メディア

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Reviews

Gary McLeod tablog review

Crossings on the 52nd Floor

The second installment of the Mori Art Museum’s survey of Japanese contemporary art consists of 36 artists that you apparently must see now.

donald_japantimes: (2007-10-18 at 19:10)

Design meets art at 'Roppongi Crossing'
By Donald Eubank
Japan Times Arts Editor

As if to reinforce the meeting of design and art here, the next day there was a commercial on TV for the newspaper Sankei Express that seemed to directly mimic parts of the excellent installation by Iichiro Tanaka, who works for the Dentsu advertising agency. Does all this diminish the works in "Roppongi Crossing 2007"? No. What it revealed, actually, was that what the Mori has put together in a museum space are the inspirations for Japan's popular culture ...

http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fa20071018r1.html


wakame: (2007-10-21 at 23:10)

nakaj1: (2007-10-25 at 21:10)

36組ものアーティストが揃うと、色々あって楽しいですねー

オーディエンス票は中西信洋さんに入れてきました。
現像した透明フィルムを何層も重ねた作品です。小さな作品郡の被写体に驚きました。

私のブログです
http://blog.livedoor.jp/hisakiyonakajima/?blog_id=2468461

chipple: (2007-11-04 at 01:11)

My highlights:
UKAWA Naohiro, UCHIYAMA Hideaki, ENOKI Chū, TANAKA Iichirō, d.v.d., YOSHIMURA Yoshio

http://www.chipple.net/mt/2007/11/04_005023.php

hasegawahiroshi: (2007-11-09 at 19:11)

boiboi: (2007-11-12 at 00:11)

期待通り。いや、期待以上!
私、いつも美術館に行っても、
一つすごく気に入った作品があればもうけもんだな、
くらいのつもりで、期待せずに行くことにしてるんです。
実際、数十点見ても一個二個しかないことも良くあるので。
でも今回はそれぞれの作品がそれぞれ楽しくて、
美術館にきてこんなに楽しいのは久しぶりだなって。
もう一度行きたいです。
今度は夜七時をねらって。
台風装置に入ってやるで!

アートって難しいと思ってる方にもオススメです。
軽い気持ちで楽しんで下さい♪

長い感想はこちらから↓↓
http://daijin.fourw.net/e9524.html

p04107si: (2007-11-25 at 17:11)

未来を紡ぎだすパワーを作品から、未来を作り出す情熱をcurationから、それぞれ感じた。

何も考えないで、プラプラするだけでも楽しいし、久しぶりにお薦めの展示に出会えた。

会期中にもう一回行きたい

感想です、興味あったらどぞ↓↓

http://p04107si.blogspot.com/2007/11/2007in.html

yourboringandpatheticart: (2007-12-23 at 11:12)

It was yet another weak show encapsulated by the one talented guy who drew the chicken-wire mural. He in his surprising eloquence summed up the entire exhibition as being about the surface and not the Ideas in the works.
How innovative is putting smiley faces on fingerprints? Or more to the point what does it mean? The marble sculptures where the poor craftsmanship shows up and the ideas are related (PREDICTABLY) to sex.... Basically it was a piss-poor attempt to gain curatorial fame but they left out the art. The show was a bust, I keep leaving the Mori "Museum" in worse shape than when I go in. I need to stop wasting my time and money.

voidchicken: (2008-01-06 at 23:01)

子連れで感動!立石タイガー!
http://tokyokidsart.tokyobookmark.jp/e31902.html

vicente: (2008-01-07 at 12:01)

A follow up to the 2004 version, the 36 artists featured in Roppongi Crossing were selected by a team of four curators to introduce new emergent talent from Japan while juxtaposing such work alongside influential Japanese artists from the formative decades of the 1960s and 1970s. With both group's work spanning the spectrum of painting,
sculpture, design, video, photography, manga as well as a side of traditional craftwork [with the deliberate exception of architecture and fashion], this exhibit is meant to take the pulse of the Japanese contemporary art scene.

That this team of curators brought them together for this exhibit raises a question- What unites these artists? Is there a kind of Japanese-ness that acts as a gravity? Roppongi Crossing is another high-profile exhibit grouping Japanese artists in recent months which leads me to believe it is curators who have been more focused on asserting a unifying sense of Japanese-ness in the contemporary scene
rather than the artists themselves. Meanwhile, younger artists have found themselves confronted with a choice to perceive this Japanese-ness as a unifying theme or as a departure point for themselves.......

http://www.we-make-money-not-art.com/archives/009849.php

kiminiaitainaa: (2008-01-14 at 12:01)

I came in with no expectations, yet out with "seen it, been there, done it" impression. Little to zero new ideas. If not arts, perhaps design or crafts --whatever their definitions are--? Thru either glasses, I still see the same troubling big picture: "Labourous but fruitless," "Much ado about nothing," and "I want my money back!"

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