やなぎみわ 「マイ・グランドマザーズ」

東京都写真美術館

poster for やなぎみわ 「マイ・グランドマザーズ」

このイベントは終了しました。

やなぎみわは、京都市立芸術大学大学院美術研究科修了後、1993年に京都で初個展を開催し、以後、'96年より海外の展覧会にも参加。'04年には、グッゲンハイム美術館(ドイツ)での個展を皮切りに、丸亀市猪熊弦一郎現代美術館にて「少女地獄極楽老女」展、'05年には原美術館にて「無垢な老女と無慈愛な少女の信じられない物語」を開催。寓話で語り継がれてきた女性像や、現代社会における個々人の問題意識に焦点を当てる作品を制作し続けています。

本展では2000年に初発表し、国内外で高い評価を得た「My Grandmothers」シリーズより、新作を含んだ約30点を一挙公開。若い女性が思い描く50年後の自分の姿を作り上げ撮影した作品の数々には、作家と被写体が対話を繰り返し、想像した将来の姿についてのテキストを付しています。ニューヨーク、ヒューストンの個展などを経て、2009年にはベネチア・ビエンナーレ美術展への出品が決まったやなぎみわの最新作を、ぜひお楽しみください。

メディア

スケジュール

2009年03月07日 ~ 2009年05月10日

アーティスト

やなぎみわ

Facebook

Reviews

Rebecca Milner tablog review

Looking Forward, Looking Inward

A new exhibition explores age, dreams and inevitability.

jinno: (2009-03-14)

abzo: (2009-04-21)

写真を見ると、それぞれのおばあちゃんのこれまでとこれからの人生を想像する。

自分なら、どんなおばあちゃんになろうかな〜と思った。

作家の言葉の使い方が丁寧で、ゆったりとシンプルな展示形態が作品を味わう事を促してくれた。

yourboringandpatheticart: (2009-05-08)

As a general Rule Miwa tends to be a very strong photographer with sound Ideas and technique. In this rendition of the My Grandmothers' concept started quite well, but when it gets carried away starts to already look out-dated and often ridiculous. Her core idea is absolutely amazing, but trying to boost and juice up her ideas, she starts to disrespect the Audience by not trusting our reception and comprehension. SOme of the works verge towards Illustration of other famous texts- great resources, but the obvious linking detracts from HER artwork and ideas. I am not advocating a strict adherence to her core idea, but I sincerely think Yanagi needs to look more at her works and review her direction before releasing each new image as she is at an important juncture in her works. Of the images the most successful stand WITHOUT the text (an irritating detraction that pushes her work more toward Cliche than profundity). Fake eyes, overly obvious makeup, etc. What is the point? These props work in Film because the picture is in motion and we cant see the seams of stagecraft- here it is mostly distracting. Successful works in my vision are: the first one— Golden Gate Bridge, I like the nursing picture with the Manga library, The women on the rocks- but compositionally the focus is much too central- One of the forest picts is enough, The woman in the room with the letters is touching, the post party one, The amusement park- this text is a serious detractor, the woman on building with the city in "ruins" below sans the predictable text, Eriko is ok but loses my interest, The sex props pict is good and then the show peters out. (sorry i dont have her books handy so I am not getting the titles correct)

All content on this site is © their respective owner(s).
Tokyo Art Beat (2004 - 2017) - About - Contact - Privacy - Terms of Use